Jak działa okręt podwodny ?


Hydraulika Siłowa Wiadomości

W tym artykule chciałbym omówić to w jaki sposób okręty podwodne zanurzają się i wynurzają jak I manewrują pod wodą. Jak wiecie państwo okręt podwodny to skomplikowana maszyna. Maszyna która bez hydrauliki siłowej nie istniała by. Hydraulika siłowa w okręcie podwodnym jest widoczna wszędzie czy to w zbiornikach balastowych czy w sterach hydraulicznych. Więc do dzieła.

Okręty podwodne posiadają skomplikowane systemy zanurzenia, składające się z wielu zbiorników balastowych: głównych, trymujących, uzupełniających itp. Wszystko sterowane mnóstwem zaworów. Są one połączone ze zbiornikami ze sprężonym powietrzem. Okręt pływając po powierzchni posiada dodatnią pływalność, gdyż w owych zbiornikach jest powietrze. ( Hydraulika Siłowa News ) Gdy ma się zanurzyć, zostają otwarte odpowietrzniki i zbiorniki balastowe zostają zalane wodą, która wpływa do nich przez otwory denne. Okręt zyskuje pływalność neutralną lub ujemną – zanurza się i może płynąć pod powierzchnią wody. Gdy ma się wynurzyć, woda zostaje wypchnięta ze zbiorników balastowych za pomocą sprężonego powietrza i okręt odzyskuję dodatnią pływalność.

Hydraulika siłowa nas pasjonuje.

Okręty podwodne prócz sterów kierunku posiadają także stery głębokości. Są to poziomo ułożone stery, które dzielimy na rufowe oraz dziobowe. Gdy okręt uzyskuje mniej więcej neutralną pływalność, jego głębokość podczas ruchu może być regulowana przez odpowiednie wychylenia sterów głębokości.

Hydraulika siłowa nas pociąga.

Przednie stery mogą być zamontowane na dziobie okrętu lub na jego kiosku. Montowanie przednich sterów na dziobie ma swoje zalety jak i wady, tak samo w przypadku zamontowania ich na kiosku – większość różnic dotyczy jednak właściwości typowo taktycznych, nie przydatnych w naszych modelach. Jedynym czynnikiem, który modelarz może brać pod uwagę jest sterowność. Pod tym względem lepsze są stery umieszczone na nosie, jako że są dalej od środka ciężkości okrętu, więc ich skuteczność w manewrowaniu jest większa.( Hydraulika Siłowa News ) Różnice są dość spore, o czym przekonałem się konstruując obydwie wersje Seawolfa, jednego ze sterami na dziobie – U1, drugiego ze sterami na kiosku – U2. W prawdziwych okrętach podwodnych rufowe i dziobowe stery kontrolowane są niezależnie. Po przekroczeniu pewnej prędkości (w zanurzeniu) dziobowe stery głębokości ustawiano w pozycji neutralnej lub jeżeli jest taka możliwość były chowane do kadłuba i drobne korekty wprowadzano używając tylko rufowych sterów.

Hydraulika siłowa to coś co nas interesuje.

Stery rufowe także mogą różnić się swoim położeniem, w ich skład nie wchodzą już tylko stery głębokości, ale także i stery kierunku. Mogą być przed lub za śrubą, mogą też być w usterzeniu typu X. Tutaj jednak różnice w sterowności nie są tak drastyczne, choć nadal odczuwalna jest zasada, że im dalej od środka ciężkości tym lepsza sterowność. Ster kierunku jest zwykle krótszy na dole niż na górze, jest to niezbędne, aby okręt mógł osiąść na dnie. W przypadku sterów typu X, nie możemy odróżnić steru kierunku i głębokości, gdyż do obydwu tych manewrów wykorzystywane są wszystkie 4 stery.

Hydraulika Siłowa to coś co nas zawsze pociągało. Dlatego staramy się przybliżyć zagadnienia z nią związane na tym blogu. Firma Maron prowadzona przez Romana Graczyka to więcej niż firma to pasja związana z hydrauliką siłową.